नमस्ते
अद्य 'Role of School in Advancing global profile of Sanskrit' इति विषयमवलम्ब्य एका संगोष्ठी आयोजिता आसीत् । तत्र निजिविद्यालयानां प्रधानाचार्या: , संस्कृतशिक्षकाश्च भागग्रहीतारः आसन् । मुख्यातिथिरूपेण केन्द्रियमाध्यमिकशिक्षापरिषदः अध्यक्ष: श्रीराजेशकुमारचतुर्वेदी-महोदय: आसीत् । मोदस्य विषयोऽयं यत् सः स्वस्य अध्यक्षीयं भाषणं 17 निमेषयावत् पूर्णतया संस्कृतेन अकरोत् । भाषणं श्रोतुं कृपया अधः (Click) नोदनं कुर्वन्तु
CBSE अध्यक्षवर्याणां संस्कृतेन भाषणम्
नमस्सभायै
अद्य अहम् आत्मानं धन्यं मन्ये यत् 'Role of schools in Advancing global profile of Sanskrit' इति विषयम् अवलब्य आयोजितायां सङ्गोष्ठ्यां भवतां पुरतः किञ्चिद् वक्तुम् उन्मुखोऽस्मि । अत्र संस्कृतभाषायां भारतीयसंस्कृत्याञ्च श्रद्धावन्तः सर्वेऽपि समुपस्थिताः विद्यन्ते । तत्र श्रीमन्तः कमलेशशर्मणः पॉल पालमरुज़्ज़ा एस,के भट्टाचार्याः वा भवन्तु उत् विभिन्नेभ्यः विद्यालयेभ्यः समागताः प्रधानाचार्याः , शिक्षकाश्च भवन्तु , अत्र सर्वेऽपि संस्कृतस्य महत्त्वं जानन्ति मन्यन्ते
- जैसे हमारा शरीर भोजन से बनता है, उसी प्रकार हमारा व्यक्तित्व विचारों से बनता है। विचारों की श्रेष्ठता, गम्भीरता, व्यापकता के लिए भाषा अनिवार्य है। भाषा के बिना चिन्तन, भाषण, लेखन, पठन कुछ भी सम्भव नहीं है। संस्कृत युग युगान्तर से विचार व व्यवहार की भाषा रही है। इसलिये उसके पास ज्ञान-विज्ञान का समृद्ध भण्डार है। इस ज्ञान-विज्ञान तक पहुँचने के लिए संस्कृत भाषा को अच्छी तरह से जानना अनिवार्य है। विभिन्न विषयों का अध्ययन सामाजिक व्यवहार और आजीविका के लिये आवश्यक है, परन्तु पारिवारिक, सामाजिक और व्यक्तिगत निर्णयों के लिए तो विचार की आवश्यकता है, ये विचार हम को सुसंस्कृत भाषा से ही मिलते हैं।
- यथा भोजनेन अस्माकं शरीरस्य पोषणं भवति तथैव अस्माकं व्यक्तित्वं विचारैः निर्मीयते । विचाराणां श्रेष्ठतायै गभीरतायै व्यापकतायै च भाषा अनिवार्या भवति । भाषया विना चिन्तनं भाषणं पठनं लेखनं वा किमपि न सम्भवति । संस्कृतम् आदिकालादेव व्यवहारिकी वैचारिकी च भाषा अस्ति । एतस्यां ज्ञान-विज्ञानस्य समृद्ध-कोषः विद्यते । संस्कृते विद्यमानं ज्ञानं विज्ञानञ्च प्राप्तुं संस्कृतभाषायाः सम्यक् ज्ञानम् आवश्यकम् वर्तते। विभिन्नविषयाणाम् अध्ययनं सामाजिक-व्यवहाराय आजीविकायै च आवश्यकम् अस्ति । किन्तु पारिवारिक- सामाजिक-व्यक्तिगतनिर्णयेभ्यः विचाराणाम् आवश्यकता अनुभूयते ये च विचारा: अस्माभिः संस्कृतभाषया एव प्राप्तुं शक्यन्ते ।
- संस्कृत भारतीय उपमहाद्वीप की एक शास्त्रीय भाषा है। इसे देववाणी अथवा सुरभारती भी कहा जाता है। यह विश्व की सबसे पुरानी उल्लिखित भाषा है। संस्कृत को सभी उच्च भाषाओं की जननी माना जाता है। इसका कारण हैं इसकी सर्वाधिक शुद्धता और इसीलिए यह कम्प्यूटर सॉफ्टवेयर के लिए एक उपयुक्त भाषा है (फ़ोर्ब्स पत्रिका जुलाई 1987 की एक रिपोर्ट में)।
संस्कृतं भारतीय-उपमहाद्वीपस्य शास्त्रीयभाषा वर्तते । इयं देववाणी, गीर्वाणवाणी सुरभारती वा इत्यपि कथ्यते । एषा विश्वस्य प्राचीनतमा भाषा विद्यते । संस्कृतं सर्वासाम् उच्चभाषाणां जननी मन्यते । अस्य कारणम् अस्ति अस्याः भाषायाः शुद्धता समृद्धता च । फ़ोर्ब्स पत्रिकायां जुलाई सप्ताशीत्यधिक-नवदश-शत-तमवर्षे प्रकाशित-विवरणानुसारम् इयं सङ्गणकाय सर्वाधिका उपयुक्ता भाषा मन्यते इति ।
- संस्कृत का इतिहास बहुत पुराना है। वर्तमान समय में प्राप्त सबसे प्राचीन संस्कृत ग्रन्थ ॠग्वेद है जो कम से कम ढाई हजार ईसापूर्व की रचना है। एडिसन ने 19वीं शताब्दी में ग्रामोफोन का आविष्कार किया. क्या आपको पता है इस पर सबसे पहले किस भाषा में रिकॉर्डिंग हुई? एडिसन अपना ग्रामोफोन लेकर इंग्लैंड गये थे। वहां पर वे प्रोफेसर मैक्समूलर से मिले। कहा कि मैं आपकी आवाज रिकॉर्ड करना चाहता हूं। मैक्समूलर उस वक्त के बहुत बड़े विद्वान थे। उन्होंने मुस्कुराते हुए रिकॉर्डिंग कर दी। शाम को मजमा लगा। सब लोग ग्रामोफोन की पहली रिकॉर्डिंग सुनने आए थे। एडिसन भी डिस्क लेकर आए। पर जब ग्रामोफोन बजना शुरू हुआ तो लोग हक्के-बक्के रह गए। ये भाषा तो किसी ने सुनी ही नहीं थी। ना इंगलिश, ना लैटिन, ना ही ग्रीक। ये भाषा संस्कृत थी। एडिसन के ग्रामोफोन पर रिकॉर्ड होने वाली पहली भाषा। मैक्समूलर ने ऋग्वेद की पहली ऋचा पढ़ी थी: ॐ अग्निमीळे पुरोहितं यज्ञस्य देवमृत्विजम् । होतारं रत्न धातमम्।।१।।
हम अग्निदेव की स्तुति करते हैं... जो यज्ञ के पुरोहित, देवता, ऋत्विज ( समयानुकूल यज्ञ का सम्पादन करने वाले), होता (देवों का आवाहन करने वाले) और याजको को रत्नों (यज्ञ के लाभों) से विभूषित करने वाले हैं |
देववाण्याः इतिहासः चिरकालीनः वर्तते । अधुनापि सर्वाधिकपुरातनः संस्कृतग्रन्थः ऋग्वेदः इति । ऋग्वेदस्य रचना ईसातः सार्धद्विसहस्रं वर्षपूर्वतनी वर्तते । नवदश-शताब्दौ एडिसन-द्वारा “ग्रामोफोन” इत्यस्य आविष्कारः अभवत् । किं भवद्भिः ज्ञायते यत् अस्मिन् यन्त्रे सर्वप्रथमं ध्वनिमुद्रणं कस्यां भाषायाम् अभवत् ? एडिसन स्वग्रामोफोनयन्त्रं स्वीकृत्य इंग्लैण्डदेशम् अगच्छत् । तत्र सः प्रो० मैक्समूलर(मोक्षमूलर:) इति अनेन सह अमिलत् अकथयत् च अहं भवतः ध्वन्याङ्कनं कर्तुम् इच्छामि । मैक्समूलर: तस्मिन् समये प्रसिद्धः विद्वान् आसीत् । सः हसन् ध्वनिमुद्रणम् अकरोत् । सायङ्काले एकत्र सभा अभवत् । महान् जनसम्मर्दः ग्रामोफोन-यन्त्रेण कृतस्य ध्वनिमुद्रणस्य प्रथमं ध्वनिं श्रोतुम् आगतः । एडिसनवर्यः यदा ग्रामोफोनयन्त्रं चालितवान् तदा सर्वे आश्चर्यचकिताः अभवन् । यतः प्रथमध्वनिमुद्रणे या भाषा आसीत् सा पूर्वं केनापि न श्रुता आसीत् । यतः नेयम् आङ्ग्लभाषा आसीत् नैव ग्रीक लेटिन वा । इयं भाषा संस्कृतभाषा आसीत् ।
एडिसनवर्यस्य ग्रामोफोनयन्त्रे ध्वनिमुद्रिता प्रथमभाषारूपेण मैक्समूलरवर्यः ऋग्वेस्य प्रथमां ऋचां ॐ अग्निमीळे पुरोहितं यज्ञस्य देवमृत्विजम् । होतारं रत्न धातमम्” इत्युच्चारयत् ।
अस्माभिः तादृशस्य अग्निदेवस्य स्तुतिः क्रियते यः यज्ञस्य पुरोहितः, देवः, ऋत्विक् , होता वर्तते । अपि च येन याजकाः रत्नैः (यज्ञलाभैः) विभूष्यन्ते ।
- सामान्य रूप से इतिहास पढ़ा जाता है, संसार में बहुत सारी भाषायें उत्पन्न हुईं और व्यवहार में न आने के कारण उपयोगिता के अभाव में अतीत के गर्त में समा गईं, समाप्त हो गईं। हम संस्कृत को भी अनुपयोगी होने के कारण समाप्त हो गई है, ऐसा मानते हैं, परन्तु यह कथन सत्य नहीं है। संस्कृत उपयोगिता के अभाव में समाप्त नहीं हुई अपितु हमने संकीर्ण स्वार्थ के कारण उसे नष्ट किया है। हजारों वर्षों तक वेदाध्ययन के अधिकार से समाज के बहुसंख्यक वर्ग को दूर करके हमने अपनी भाषा व वैचारिक सम्पत्ति का अपने ही हाथों विनाश किया है। वर्तमान इतिहास अंग्रेज शासकों द्वारा विकृत किया गया और इस्लामी पराधीनता में संस्कृत पठन-पाठन समाप्त कर दिया गया। कोई भी भाषा जब आजीविका और प्रतिष्ठा से दूर हो जाएगी तो उसका अध्ययन-अध्यापन समाज में स्वाभाविक रूप से न्यून हो जायेगा। और ऐसा ही विगत शताब्दियों में संस्कृत के साथ हुआ हैं। जिस भाषा से आजीविका और सम्मान न जुड़ा हो उस भाषा को कौन पढ़ेगा, वह चाहे कितनी सरल या कठिन हो। जर्मन, जापानी, फ्रांसीसी, चीनी और इजराइल की हेब्रू जैसी भाषाओं को लोग पढ़ते हैं क्योंकि इन भाषाओं ने अपने देशों में रोजगार दिया है।
सामान्यतः अस्माभिः इतिहासे पठ्यते यत् विश्वेऽस्मिन् नैकाः भाषाः जाताः परं कालेन व्यवहार-अल्पत्वात् लुप्ताः जाताः । “संस्कृतभाषा अपि उपयोगितायाः व्यवहार-अल्पत्वात् च समाप्ता” इति अस्माभिः मन्यते, परम् एतत् कथनम् अप्रामाणिकमिति । संस्कृतभाषा उपयोगितायाः अभावत्वात् न नष्टा अपितु अस्माभिः स्वस्य सङ्कीर्णमानसिकतया स्वार्थेन च नाशिता । अस्माभिः सहस्राधिकवर्षेभ्यः समाजस्य बहुसङ्ख्यकवर्गाय वेदाध्ययनस्य अधिकारम् अदत्वा स्वस्य संस्कृतभाषायाः वैचारिकसम्पत्ते: च स्वयमेव नाशनं कृतम्। वयं यम् इतिहासम् अधुना पठामः सः आङ्ग्लशासकैः विकृतः वर्तते । यवनाः अस्मान् पराधीनान् कृत्वा संस्कृतस्य पठनपाठनम् अनाशयन् । यदा या कापि भाषा आजाविकां प्रतिष्ठाञ्च दापयितुम् असमर्था भवति तदा समाजे स्वाभाविकरूपेण तस्याः अध्ययनम् अध्यापनञ्च न्यूनतां गच्छति । विगत-शताब्दीभ्यः संस्कृतेन सह तदेव जायमानम् वर्तते । या भाषा जीवनवृत्तिं सम्मानञ्च दापयितुम् असमर्था भवति तां कः पठति ? सा कियती अपि सरला भवतु अथवा कठिना । जर्मन्, जैपनीज्, फ्रैञ्च्, चीनी अपि च इजराइलदेशस्य हिब्रू-भाषां जनाः पठन्ति पठितुं च इच्छन्ति यतः एताः आजीविकापरकभाषाः सन्ति ।
- संस्कृत के प्रति नौजवानों का रुझान सिर्फ इसलिए नहीं बढ़ेगा कि इसमें भगवतगीता, रामायण, महाभारत और उपनिषदों का संदेश विद्यमान है। इसलिए भी नहीं बढ़ेगा कि महात्मा गांधी, तिलक और गोखले ने संस्कृत में लिखी भगवतगीता के महत्व को समझा और उसकी व्याख्या लिखी। मंदिरों में या धार्मिक अनुष्ठानों के समय मंत्रोच्चार भी उन्हें संस्कृत पढ़ने के लिए प्रेरित नहीं कर सकेगा। संस्कृत के प्रति आकर्षण तभी बढ़ेगा जब यह अतीत की नहीं, भविष्य की भाषा बनेगी। अनेक पश्चिमी वैज्ञानिक मानते हैं कि संस्कृत में कम्प्यूटर भाषा बनने की क्षमता है लेकिन भारत में किसी ने इस दिशा में कोई महत्वपूर्ण रिसर्च अभी तक नहीं की है। एमिस रिसर्च सेन्टर कैलिफोर्निया के रिक ब्रिग्गस ने एक रिसर्च पेपर ‘‘संस्कृत एंड आर्टिफिशियल इन्टेलीजेन्स-नासा” में कहा है कि संस्कृत को एक मशीनी भाषा के रूप में प्रयोग किया जा सकता है क्योंकि, इसके वाक्यों में शब्दों का क्रम बंधा नहीं है। प्रत्येक शब्द अपने में पूर्ण है और दुविधारहित है। संस्कृत वाक्यों में शब्दों को किसी भी क्रम में रखा जा सकता है। इससे अर्थ का अनर्थ होने की बहुत कम या कोई भी सम्भावना नहीं होती। ऐसा इसलिये होता है क्योंकि सभी शब्द विभक्ति और वचन के अनुसार होते हैं और क्रम बदलने पर भी सही अर्थ सुरक्षित रहता है। जैसे - अहं गृहं गच्छामि या गच्छामि गृहं अहम् दोनो ही ठीक हैं।
संस्कृतं प्रति युवानः केवलं तदर्थम् एव आकृष्टाः न भविष्यन्ति यत् संस्कृते श्रीमद्भगवद्गीता , रामायणं, महाभारतम् उपनिषदश्च सन्ति । एतदर्थम् अपि आकृष्टाः न भविष्यन्ति यतः महात्मागान्धिः, तिलकः गोखले च संस्कृते लिखितायाः भगवद्गीतायाः महत्त्वं ज्ञात्वा तस्याः व्याख्या: अकुर्वन् । मन्दिरेषु धार्मिककार्यक्रमेषु च कृतः मन्त्रोच्चारः अपि तान् संस्कृतं पठितुं न प्रेरयिष्यति । संस्कृतं प्रति युवानः तदैव आकृष्टाः भविष्यन्ति यदा एषा भाषा इतिहासस्य न अपितु भविष्यत: भाषा भविष्यति । नैकाः पश्चिम-विद्वांसः मन्यन्ते यत् संस्कृतभाषा सङ्गणकाय सर्वाधिका उपयुक्ता भाषा वर्तते परं भारते कोऽपि एतत् सम्बद्धम् अनुसन्धानम् अद्यावधिः नाकरोत् ।
एमिस-अनुसन्धानकेन्द्रं कैलिफोर्निया इत्यस्य रिक् ब्रिग्गसः एकस्मिन् शोधलेखे “संस्कृत एंड आर्टिफिशियल इंटेलीजेंस-नासा” इत्यत्र अकथयत् यत् “ संस्कृतं वयं यान्त्रिकी-भाषारूपेण प्रयोक्तुं शक्नुमः यतः संस्कृतस्य वाक्येषु शब्दानां निश्चितक्रमस्य बाध्यता नास्ति । प्रत्येकम् अपि पदं पूर्णं, स्पष्टं सन्देहरहितञ्च अस्ति । संस्कृतवाक्येषु पदानि केनापि क्रमेण स्थापयितुं शक्यन्ते , अत्र अनर्थस्य सम्भावना न भवति अथवा बहु न्यूना भवति । एतत् एतदर्थं सम्भवति यतः प्रत्येकं पदं प्रकृति-प्रत्यय-विभक्ति-वचनानुगुणं भवति अतः क्रमपरिवर्तनेन अपि तस्य अर्थः सुरक्षितः तिष्ठति । यथा - “अहं गृहं गच्छामि अथवा गच्छामि गृहम् अहम् ” अत्र उभयोः वाक्ययोः अर्थस्तु समानः एव ।
- संस्कृत के बिना हमारे देश को विवेकानन्द और शंकराचार्य नहीं मिल सकते थे जो विश्व में भारत की आवाज बनें। विज्ञान के क्षेत्र में भी कौन नहीं जानता बोधायन, भास्कराचार्य, सुश्रुत, चरक, आर्यभट्ट के योगदान को। सुश्रुत को तो प्लास्टिक सर्जरी का पिता माना जाता है। इन तथ्यों को हमसे बेहतर तो मैक्सम्युलर, विल दुरंत और सर विलियम जोंस जानते हैं जिन्होंने संस्कृत के महत्व को दुनिया के सामने रखा है। यह हमारी गुलाम मानसिकता है कि हम प्रत्येक अच्छी बात को पश्चिम से होते हुए आने से मान लेते हैं। हम तो यह भी मान बैठे थे कि आर्य पश्चिम से आए थे। भला हो उन वैज्ञानिकों का जिन्होंने बायोटेक्नाेलॉजी में जीन्स के आधार पर प्रमाणित किया कि आर्य बाहर से नहीं आए थे। उनका मूल यहीं है।
संस्कृतकारणात् एव अस्माकं देशे शङ्कराचार्यविवेकानन्द-सदृशाः विश्ववन्द्याः विद्वांसः जाताः । संस्कृतं विना तत् सम्भवं नासीत् । विज्ञानस्य क्षेत्रे को न जानाति बोधायनस्य, सुश्रुतस्य , चरकस्य आर्यभट्टस्य च योगदानम्? सुश्रुतः तु सुनम्य-शल्यस्य (प्लास्टिक-सर्जरी) इत्यस्य पिता मन्यते । एतानि तथ्यानि तु अस्मदपेक्षया मैक्समूलर-विलदुरन्त-सरविलियमजोंस-सदृशाः पाश्चात्याः विद्वांसः जानन्ति यैः संस्कृतस्य महत्त्वं जगतः पुरतः प्रकाशितम् । मनसा इदानीम् अपि वयं परतन्त्राः एव स्मः अत एव पाश्चात्याः सत्यम् असत्यं यत् किमपि वदन्ति तदेव अस्माकं कृते सत्यं भवति । वयं तु एतद् अपि अङ्गीकृतवन्तः यत् आर्याः पश्चिमतः आगताः । परन्तु धन्यवादार्हाः ते वैज्ञानिकाः ये जैवविज्ञाने ‘जीन्स’ इति आधारेण प्रमाणितवन्तः यत् आर्याः बहि: कुतश्चिद् अपि न आगताः अपि ते तु अत्रत्याः एव मूलनिवासिनः सन्ति।
Will Durant, Late American Historian: “It is true that even across the Himalayan barrier India has sent to the west, such gifts as grammar and logic, philosophy and fables, hypnotism and chess, and above all numerical and the decimal system. India will teach us the tolerance and gentleness of mature mind, understanding spirit and a unifying, pacifying love for all human beings. India is the motherland of our human race and Sanskrit is the mother of all Indo-European languages. She is the mother of our philosophy, of our mathematics, mother of ideals embodied in Christianity and mother of our democracy. Mother India is in many ways the mother of us all."
Sir William Jones, British Orientalist: "The Sanskrit language, whatever be its antiquity is of wonderful structure, more perfect than the Greek, more copious than the Latin and more exquisitely refined than either."
- संस्कृत वह सशक्त माध्यम रहा है जिसके द्वारा अतीत में अथाह ज्ञान विविध विषयों में सृजित किया गया था जो आज भी उपलब्ध है। भूविज्ञान, मनोविज्ञान, दर्शन शास्त्र, सामाजिक व्यवहार आदि पर संस्कृत में उपलब्ध ज्ञान को मान्यता इसलिए नहीं मिलती क्योंकि हमारे अपने लोग ही इसे नहीं जानते। हमें संस्कृत के प्रति अपना नजरिया बदलना होगा।
संस्कृतं तादृशं माध्यमम् अस्ति यस्मिन् पुराकाले विविधविषयाणां ज्ञानं सृष्टम् आसीत् , तत् ज्ञानम् अधुना अपि उपलब्धम् अस्ति । भूविज्ञानं, मनोविज्ञानं, दर्शनशास्त्रं, सामाजिकव्यवहारः इत्यादिषु विषयेषु उपलब्धस्य ज्ञानस्य मान्यता तदर्थं नास्ति यतः वयं भारतीयाः एव तस्य विषये न जानीमः । अस्माभिः संस्कृतं प्रति स्वस्य दृष्टिकोणः विचाराश्च परिवर्तनीया एव ।
- संस्कृत की उन्नति और संवर्धन के लिए मेरे कुछ सुझाव हैं, जिनको ध्यान में रखने से संस्कृत भाषा के प्रचार-प्रसार एवं उन्नयन में सहायता मिल सकती हैः
- संस्कृत के शिक्षक अपने पठन पठान की तकनीक को रुचिकर बनाये और उसमें जीवन उपयोगी बातों का समावेश करें।
- संस्कृत पढ़ाएं तो संस्कृत में ही अधिकतम बोलचाल रखें जहाँ ज़रूरत हो हिंदी का प्रयोग कर लें, परन्तु अंग्रेजी का कदापि नहीं।
- संस्कृत में पाठ्येतर गतिविधियों को महत्त्व दें और भाषा सरल रखें, अन्वय का अधिक प्रयोग करें।
- संस्कृत साहित्य में विज्ञान, वाणिज्य आदि जिन विषयों का विस्तार से प्रचुर उल्लेख मिलता है, उस सामग्री की जानकारी स्कूलों में सम्बंधित विषयों के शिक्षकों तक पहुंचे और वे इस जानकारी का पाठ्यक्रम में समावेश करें।
- सबसे महत्वपूर्ण बात - गर्व महसूस करें की आप एक ऐसी भाषा के विशेषज्ञ हैं जो अत्यंत समृद्घ है। आपके ही हाथ में वो कुँजी है जो इस ख़जाने से दुनिया का परिचय करवा सकती हैं। आप गर्व महसूस करेंगे तभी आपके विधार्थी इस भाषा को महत्त्व और सम्मान देंगे।
संस्कृतस्य उन्नत्यै संवर्धनाय च मम केचन परामर्शाः सन्ति तान् यदि व्यवहारे आनयेम तर्हि संस्कृतस्य प्रचारे , प्रसारे उन्नयने च सहकारः भविष्यति -
- संस्कृतशिक्षकाः स्व-स्व-शिक्षणं रुचिकरं कुर्युः, पाठने च जीवनोपयोगि-विषयाणां समावेशं कुर्युः।
- संस्कृतं संस्कृतमाध्यमेन एव पाठयेयुः । यत्र आवश्यकता अनुभूयते तत्र हिन्दीभाषायाः प्रयोगः भवितुमर्हति । परम् आङ्ग्ल-प्रयोगं कदापि न कुर्युः ।
- संस्कृतशिक्षणे पाठ्येतरगतिविधयः अपि स्युः । शिक्षकस्य भाषा सरला स्यात् । अन्वयस्य आधारेण पाठनीयम् ।
- संस्कृतसाहित्ये विज्ञानं, वाणिज्यम् गणितादीनां विषयाणां सम्बद्धः उल्लेखः प्रचुरमात्रायाम् विद्यते । सम्बद्ध-विषय-शिक्षकेण सह तत्सम्बद्ध-चर्चा स्यात् येन सोऽपि स्वपाठने तस्य समावेशं कर्तुं शक्नुयात् ।
- सर्वाधिकमहत्त्वपूर्णम् एतत् अस्ति यत् संस्कृतशिक्षकाः गर्वम् अनुभवेयुः यत् ते तादृश्याः भाषायाः शिक्षकाः सन्ति या अतिसमृद्धा अस्ति । संस्कृतशिक्षकाणां हस्ते ज्ञानकोषस्य कुञ्चिका अस्ति यस्य परिचयः जगतः पुरतः स्थापयितुं संस्कृतशिक्षकाः एव समर्थाः सन्ति । यदा संस्कृतशिक्षकाः संस्कृताभिमानिनः भविष्यन्ति तदैव भवतां छात्राः संस्कृतं प्रति श्रद्धावन्तः रुचिमन्तः च भविष्यन्ति ।
- सीबीएसई संस्कृत के शिक्षकों के लिए व्यापक रूप में प्रशिक्षण कार्यक्रमों की रूपरेखा तैयार कर रहा हैं। यहाँ भाषा को सरल एवं सुगम्य बनाने पर जोर दिया जायेगा।
केन्द्रियमाध्यमिकशिक्षापरिषद् संस्कृतशिक्षकाणां प्रशिक्षणाय व्यापक-कार्ययोजनां कुर्वती अस्ति । अस्मिन् प्रशिक्षणे संस्कृतं सरलं सुगम्यञ्च यथा स्यात् तथा प्रयत्नः भविष्यति ।
- एक प्रयास संस्कृत में वाचन एवं श्रवण कौशलों के संवर्द्धन की दिशा में भी किया जा रहने। बोर्ड़ द्वारा हाल ही में बदली गयी मूल्यांकन पद्धिति में संस्कृत में वाचन एवं श्रवण कौशलों के मूल्यांकन को भी स्थान दिया गया हैं।
श्रवण-वाचन-कौशलवर्धनाय केन्द्रियमाध्यमिकशिक्षापरिषदा नूतनमूल्याङ्कनपद्धतौ संस्कृतेन अपि श्रवण-वाचनकौशलस्य मूल्याङ्कनम् भवतु इति निश्चितम् । अयं संस्कृतसंवर्धनाय एकः प्रयासः ।
- सीबीएसई अपने से सम्बद्ध सभी विद्यालओं के संस्कृत शिक्षकों को एक साथ एक मंच पर लाने का भी प्रयास कर रहा है। इससे वे आपस में जुड़ पाएंगे और एक दूसरे के साथ अपनी अपनी शिक्षण की विशिष्टतायें साझा कर पाएंगे।
केन्द्रियमाध्यमिकशिक्षापरिषत्-सम्बद्धविद्यालयानां सर्वे संस्कृतशिक्षकाः परस्परं मिलित्वा विचाराणां विशिष्ट-शिक्षणपद्धतीनाञ्च परस्परं सम्भाजनं कर्तुं यथा शक्नुयुः तदर्थम् अपि केन्द्रियमाध्यमिकशिक्षापरिषद् प्रयासरता वर्तते ।
- संस्कृत साहित्य की उपेक्षा के कारण ज्ञान-विज्ञान की बहुत सारी सम्पदा नष्ट हो चुकी है, जो शेष है वह विश्व साहित्य में अतुलनीय है। उसके संरक्षण, सम्पादन, प्रकाशन की ओर विशेष ध्यान दिया जाना चाहिए। आइये साथ मिल कर इस ओर कदम बढ़ायें।
संस्कृतसाहित्यस्य उपेक्षाकारणात् ज्ञान-विज्ञानस्य महती सम्पदा नष्टा जाता या च अवशिष्टा अस्ति सा सम्पूर्णविश्वसाहित्ये अतुल्या अस्ति । अतः अस्याः रक्षणाय , सम्पादनाय प्रकाशनाय च विशेषावधानस्य आवश्यकता अस्ति । आयान्तु! मिलित्वा अस्यां दिशि पदं निक्षिपेम। अस्या: संरक्षणाय संवर्धनाय च सहकारं कुर्मः यतोहि उक्तमस्ति -
“जानाति विविधाभाषाः जानाति विविधाः कलाः ।।
आत्मानं नैव जानाति यो न जानाति संस्कृतम् ॥”॥ इति
बहुसम्सक् | अद्भुतं भाषितम्|चतुर्वेदीवर्यस्य अभिनन्दनम्|
ReplyDeleteअद्भुतम्
ReplyDeleteअनिवर्चनीयम्
ReplyDeleteशोभनम्
ReplyDeleteCBSE अध्यक्षाणाम् इमे विचारा: संस्कृतलाभाय कल्पयेत इति आशासे ।
ReplyDeleteशोभनम
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